PRVNÍ HOŘE - Achtung, Sultan!
Urzovci jsou zpět a vyráží do klubů, radujme se! To by asi tak stačilo. Snad jen drobná poznámka. Minulá deska byla a je až příliš dokonalá. Nová je dokonalá poněkud méně, je pouze vynikající. Kdo by to byl čekal?
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Pro ty, kteří čtou Stephena Kinga, nebude městečko Castle Rock ničím neznámým. Stejně jako Derry je součástí hned několika románů. Seriál sice není na motivy jednoho konkrétního románu, ani scénář nepsal současný Mistr hororu, ale kingovskou atmosféru si velmi úpěnlivě drží a skvěle vykresluje mainská maloměsta, která jsou základním stavebním kamenem jeho knih. To je vlastně tou nejsilnější částí.
A o čem to celé je? Ocitáme se v Castle Rocku, zapadlém maloměstě, kde je to do nejbližšího Wallmartu sto kilometrů. Město má jednu velkou věznici, která živí mnoho jeho obyvatel. Ředitel tohoto ústavu páchá sebevraždu v den, kdy odchází do důchodu. V hlubinách nepoužívaného křídla věznice najdou po jeho smrti podivně vyhlížejícího mladíka, který nemluví, jen se zvláštně kouká. V jeho blízkosti se dějí podivné věci. Do městečka v tu chvíli přijíždí i jeho někdejší obyvatel a ústřední postava příběhu – nepříliš úspěšný právník, který se specializuje na klienty odsouzené na smrt. Jeho otec nežije a matka má problémy s nemocí připomínající Alzheimera. Sluší se dodat i to, že je na první pohled adoptovaný. Tím nespoileruji, to se dozvíte hned na začátku. Máme tu spoustu dalších zvláštních postaviček, kdy každá s sebou nese nějakou zvláštnost.
Základní příběh se točí okolo odhalování toho, kdo je podivný mladík, kterého bývalý ředitel držel v kleci mimo záznam, proč se ve městě děje a dělo tolik násilných činů a samozřejmě se řeší i minulost hlavního hrdiny. Neustále si pohrává s chladem a odtažitostí. Vlastně, k žádnému charakteru nemáte nijak blízko. V pomalém tempu a budování atmosféry je ta nejsilnější zbraň.
Castle Rock se nesnaží vše vysvětlovat a přednášet divákovi rozuzlení na zlatém podnose. Naopak. Mám pocit, že záměrně vytváří otázky a ne vždy hledá odpovědi. Ke konci už působí trochu překombinovaně a možná i proto, když dojde na finále, tak seriál selhává. Nikoliv v tom, že by byl konec lehce predikovatelný. Okatě si buduje dveře do druhé série. V tom ohledu mám pocit, že bylo nakročeno k něčemu, co s trochou snahy mohlo dopadnout mnohem zajímavěji. A ještě něco. Znalci Kingovi tvorby tu najdou mnoho velikonočních vajíček.
Parádní atmosféra, skvěle rozehráno, ale nic moc koncovka. Při troše snahy z toho mohl být Kingovský Twink Peaks.
6,5 / 10
USA, 2018, 8 h 54 min (Minutáž: 48–55 min)
Tvůrci: Sam Shaw, Dustin Thomason
Režie: Michael Uppendahl, Daniel Attias, Andrew Bernstein, …
Scénář: Gina Welch, Sam Shaw, Dustin Thomason, Scott Brown, …
Kamera: Richard Rutkowski
Hudba: Thomas Newman, Chris Westlake
Hrají: Melanie Lynskey, Scott Glenn, André Holland, Jane Levy, Terry O'Quinn, Bill Skarsgård, Sissy Spacek, Alex Ziwak, Phyllis Somerville, Ryan Eatherton, Noel Fisher, Frances Conroy, Ann Cusack, Chris Coy, Josh Cooke, Caleel Harris, Schuyler Fisk, Charlie Tahan, Kevin Dennis, John W. Iwanonkiw, Allison Tolman, Adam Rothenberg, Aaron Staton, Brionne Davis, Cassady McClincy, Audrey Moore, Russell Posner, Mark Zeisler, Mark Harelik, Lauren Bowles, David Selby, Noel Fisher (a.z.), Richard Schiff, Zabryna Guevara, James Le Gros, Jeffrey Pierce, Peta Sergeant, Amanda Brooks, Rory Culkin, Chosen Jacobs, CJ Jones, Richard Chandler, Rodrigo Lopresti, Jayne Atkinson
Ze seriálu mám tytéž pocity jako autor recenze i čtenář fiLL-kiLL (viz níže). Těšil jsem se a první díly s vynikající atmosférou proslulého mainského maloměsta, pomalým tempem a odkazy na díla velikána Kinga se mi zatraceně líbily. Nicméně přibližně od šestého/sedmého dílu seriálu začíná docházet dec. Doufám, že to s ním neskončí, jak s jiným seriálem Pod kupolí. Na druhou stranu u mě nezavládlo takové rozčarování jako po shlédnutí Temné věže. Herecké výkony jsou zde velmi velmi slušné.
Urzovci jsou zpět a vyráží do klubů, radujme se! To by asi tak stačilo. Snad jen drobná poznámka. Minulá deska byla a je až příliš dokonalá. Nová je dokonalá poněkud méně, je pouze vynikající. Kdo by to byl čekal?
Atmosférický black metal / post-metal. Hodně odlehčená produkce plná vybrnkávaček, náladových pasáží a košatých atmosférických vsuvek. Zuby se moc necení, možná občas mléčné jedničky. Příjemný poslech, vyloženou hitovku však na "Succumb" nenajdete.
Šíleně plodný oneman projekt, Aaron Edge se utrhl ze řetězu s sází jednu desku za druhou. "Agglomeration" je třetí z letošních již pěti alb. A překvapivě to drží slušnou kvalitu. Pokud tedy máte rádi dusivý sludge doom s výbuchy disonantního šílenství.
Hulváti z Jura sú takí naši DARKTHRONE: o pol generácie mladší a s koreňmi v grinde miesto blacku, no doživotne verní metalovej klasike (s čoraz hrubším zvukom). „Kromaňon“ a „Abeceda nenávistí“ sa zapíšu do zlatého fondu. Zbytok asi nie, čo vôbec nevadí.
Oproti EP "God Made Me An Animal" ubral Greg Puciato (ex-THE DILLINGER ESCAPE PLAN), ale i skupina jako celek, na nekompromisnosti, objevují se více i zpěvné a melodické polohy, nicméně je to stále hodně nasraný a uřvaný post-hardcore té nejvyšší kvality.
Strhující rozsáhlé kompozice, které buď zcela pohltí, nebo unudí. Já se hlásím k první možnosti. Je to jako snové divadlo severského death metalu. Za mě je to zatím rozhodně jedna z nejzajímavějších desek letošního roku.
Singl „Winter Storm Vigilantes“ je povedená záležitost, která byla slibnou návnadou na nové album. Velká očekávání byla nakonec zbytečná. S trochou dobré vůle se na albu najdou dvě další slušné skladby, jinak je to stále ten samý a nenápaditý kolovrátek.